Vedtekter
§ 1 Foreningen
Foreningens navn er Foreningen for styrekoordinatorer og styresekretærer.
§ 2 Formål
Foreningens formål er å være en faglig og sosial møteplass for personer som har ansvar for å tilrettelegge for styrets arbeid. Foreningen skal:
Styrke kompetanse og profesjonalitet blant styresekoordinatorer og styresekretærer gjennom kunnskapsdeling, opplæring og utvikling av beste praksis.
Tilrettelegge for erfaringsutveksling og nettverksbygging mellom medlemmene for å fremme samarbeid og inspirasjon.
Utvikle og tilby et sertifiseringsprogram som skal heve kvaliteten og troverdigheten til styresekoordinatorer og styresekretærer.
Synliggjøre verdien av rollen som styresekoordinatorer og styresekretærer, samt bidra til økt anerkjennelse av disse rollene i norske virksomheter.
Fremme høy etisk standard i styrearbeidet og sikre etterlevelse av god praksis.
Være en pådriver for digitalisering og effektive arbeidsmetoder ved bruk av moderne verktøy og løsninger for styrearbeid.
§ 3 Styret
Foreningen ledes av et styre som forvalter foreningens midler og fungerer som foreningens høyeste myndighet mellom årsmøtene. Styret skal bestå av minst to medlemmer. Stifterne av foreningen har rett til å utpeke ett styremedlem. De øvrige styremedlemmene velges av årsmøtet.
Foreningen ledes av et styre som forvalter foreningens midler. Styret er den høyeste myndigheten mellom årsmøtene. Styret skal:
Iverksette årsmøtets vedtak.
Oppnevne, ved behov, komiteer, utvalg eller personer for spesielle oppgaver, og utarbeide instrukser for disse.
Administrere og føre nødvendig kontroll med foreningens økonomi i henhold til gjeldende instrukser og bestemmelser.
Representere foreningen utad.
Styremedlemmene tjenestegjør frem til nytt styre velges av årsmøtet, med mindre annet er fastsatt.
For øvrig gjelder aksjelovens bestemmelser ved styrebehandling.
§ 4 Medlemmer
Både foretak og privatpersoner kan bli medlem av foreningen. Medlemskap godkjennes av styret.
Medlemsrettigheter:
Medlemmer har møterett og én stemme på årsmøtet.
Hvert medlem kan medbringe én rådgiver på årsmøter, med mindre styret bestemmer noe annet.
Styremedlemmer er automatisk medlemmer av foreningen og har også stemmerett på årsmøtet.
Styret fastsetter medlemskontingenten. Medlemmer som ikke betaler kontingenten, kan strykes som medlem.
Utmeldelse må skje skriftlig til styret og trer i kraft fra årsskiftet etter at styret har mottatt meldingen.
Et enstemmig styre kan ekskludere medlemmer som opptrer illojalt eller handler på en måte som skader foreningens omdømme, med øyeblikkelig virkning.
§ 5 Årsmøte
Årsmøtet holdes hvert år innen 1. juli og innkalles med 14 dagers varsel. På årsmøtet behandles:
Godkjenning av årsmelding.
Godkjenning av årsregnskap.
Valg av styre.
Andre saker nevnt i innkallelsen.
Saker som medlemmene ønsker behandlet, må være sendt til styret innen 1. mars.
Vedtak på årsmøter fattes med alminnelig flertall, med mindre annet er bestemt. Står stemmetallet likt, gjelder det som møtelederen slutter seg til, også når denne ikke har stemmerett.
For øvrig gjelder aksjelovens bestemmelser ved møtebehandling.
§ 6 Ekstraordinære årsmøter
Ekstraordinære årsmøter holdes når styret beslutter det, eller dersom minst 1/3 av de stemmeberettigede medlemmene skriftlig krever det. I sistnevnte tilfelle skal årsmøtet avholdes senest 30 dager etter at styret har mottatt kravet.
Innkalling til møtet skal sendes ut med minst 7 dagers varsel.
§ 7 Vedtektsendring
Vedtektsendringer krever 2/3 flertall av stemmene på ordinært eller ekstraordinært årsmøte. Forslaget må stå på sakslisten.
§ 8 Sertifisering
Foreningen skal utvikle og tilby et sertifiseringsprogram for styrekoordinatorer og styresekretærer, med mål om å heve kompetansenivået i norske styrer og styrke medlemmenes posisjon i arbeidsmarkedet. Sertifiseringen skal bygge på kjente standarder og beste praksis, og oppdateres jevnlig for å sikre relevans og kvalitet. Gjennom sertifiseringsprogrammet skal foreningen bidra til å fremme profesjonalitet og høy standard i styrearbeid, i tråd med foreningens formål.
§ 9 Elektronisk kommunikasjon
Foreningen skal bruke moderne digitale verktøy, inkludert styreportaler, i sitt arbeid og sin medlemskommunikasjon.
§ 10 Sponsorer
Personer, bedrifter eller foretak som ønsker å støtte foreningens formål økonomisk eller med andre ressurser, kan bli sponsorer etter vedtak fra styret.
§ 11 Etiske retningslinjer
Foreningen og dens medlemmer skal etterleve høy etisk standard i sitt arbeid. Medlemmene forplikter seg til å:
Handle i tråd med foreningens formål og verdier.
Ivareta konfidensialitet og diskresjon i arbeidet som styresekoordinatorer og styresekretærer.
Fremme ansvarlighet, åpenhet og god styringspraksis i styrearbeidet.
Avstå fra handlinger som kan skade foreningens omdømme eller undergrave dens arbeid.
Brudd på disse retningslinjene kan vurderes av styret og kan medføre eksklusjon.
§ 12 Arbeidsgrupper og utvalg
Styret kan opprette arbeidsgrupper eller utvalg for spesifikke oppgaver, med klare mandater. Disse rapporterer til styret.
§ 13 Lokalavdelinger
Foreningen kan opprette lokalavdelinger som integreres i foreningen. Styret fastsetter regler for drift og oppløsning.
§ 14 Oppløsning
Oppløsning krever vedtak på to påfølgende årsmøter, med 2/3 flertall. Det siste møtet bestemmer hvordan foreningens midler skal disponeres.